(versió 1) Cantiga de Santa Maria n.100 "Santa Maria strela do Dia"
(versió 2) Cantiga de Santa Maria n.100 "Santa Maria strela do Dia"
TRADUCCIÓ:
Santa María,
estrella del día,
muéstranos la vía
para Dios, y guíanos.
Porque haces ver a los errados,
que se perdieron por sus pecados,
y les haces entender que son culpables;
pero que Tú los perdonas
de la osadía
que les hacía
hacer locuras
que no debieran.
Debes mostrarnos el camino,
para ganar por todos modos
la luz sin par y verdadera
que sólo Tú puedes darnos;
porque, a Ti, Dios
te lo concedería
y quería
dárnosla por Ti, y nos la daría.
Estrofa 3
Tu juicio puede guiarnos,
más que en nada, al Paraíso
donde Dios tiene siempre gozo y sonrisa
para quien quiso creer en El;
y me placería,
si a Ti te place,
que fuese mi
alma en tu compañía.
Notes:
El repertori de les
cançons d'Alfonso X el Savi constitueix el document musical més extraordinari
de tota l'Edat Mitjana. Escrit entre 1260 i 1284, no només ofereix una
escriptura musical molt refinada per al seu temps, en quan als detalls melòdics i rítmics editats, sinó que també
proporciona una informació documental de gran interés per al món dels
instruments (organologia) i la vida quotidiana del seu temps.
Aquesta peça,
Santa Maria Estrella del dia, ofereix una claredat en la interpretació rítmica
de les seues notes, amb alternança regular de valors molt breus i que ens dóna
una pulsació binària. La melodia pertany al Mode I (Re) en la tornada, i el Mode
VII (Sol) a la primera part de l’estrofa, que acaba de nou en el Mode I.
Igual
que amb les “cantigas d'amigo” de M. Códax, la instrumentació no s’indica
expressament en el manuscrit original, siguent la seua elecció totalment
opcional, encara que les mostres de manuscrits iconogràfics aconsellen l'ús
d’instruments en gran part de les cançons.
Com en la majoria de cantigues, la seua
estructura és de virelai, estructura de dansa per a ser cantada alternant la
tornada (AA), que canta el cor, amb l’estrofa (BBBBAA) que interpretaria un
solista i en la que es desenvolupa la narració o l'elogi a la Mare de Déu. Encara que
normalment, un canvi de tornada-estrofa, no requereix un canvi intern de Mode,
de vegades (com en el cas d'aquesta cantiga de Loor, N ° 100), canvia del Mode
I al Mode VII (Ca veer fazelos errados...), cadenciant el solista en el mode
principal, donant entrada i preparant, de nou, el teló de fons (Santa Maria
Strela del dia, etc.).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada